Tuluvat-hanke tuottaa oppimateriaalia ja kaikille avoimia verkkoluentoja

tuluvat_smart

Esimerkkidia Tuluvat-hankkeen tuottamasta SMART Board -materiaalista, jossa on myös interaktiivisia osioita.

Helsingin yliopiston aineenopettajakoulutuksen johtaja ja Ilmastopaneelin jäsen, dosentti Hannele Cantell näkee ympäristökasvatuksen laajana kysymyksenä. Ympäristökasvatus on myös arvokasvatusta ja vastuun opettamista. Vaikka Suomessa on laadukas opettajankoulutus, monitieteisiä lähestymistapoja pitäisi Cantellin mielestä olla kouluopetuksessa enemmän. Ilmastoasiat tulisi ottaa huomioon yhtä lailla fysiikan, kirjallisuuden kuin vaikkapa uskonnon opetuksessa. Tällä hetkellä opettajilla ei ole siihen riittäviä valmiuksia. ”Valtakunnallisella tasolla ympäristöasiat näkyvät opetussuunnitelmassa hyvin, mutta käytännön toteutus vaihtelee. On syytä miettiä, miten ympäristökasvatuksen näkökulmaa voisi tehostaa ja kehittää opettajankoulutuksessa.”, Cantell toteaa.

Esimerkiksi näihin tarpeisiin vastaa Opetushallituksen rahoittama hanke TVT-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos”, johon osallistuvat Ilmatieteen laitos, Vantaan kaupunki (Lumon lukio) ja Kouvolan kaupunki (Kouvolan Lyseon lukio ja Kouvolan iltalukio). Hanke tunnetaan myös nimellä Tuluvat. Lempinimi viittaa toisaalta ilmastonmuutoksen seurauksena voimistuviin tulviin, toisaalta tutkijoihin (tu) ja lukioihin (lu) sekä tieto- ja viestintätekniikkaan (tuluvat).

Hankkeessa tuodaan yhteen kolme ”ainesosaa”: opettamisen ja opiskelun kehittämiseen sitoutunut opettajaverkosto, tieteen tekemiselle ja sen tuloksista kertomiselle omistautuneet tutkijat ja uuden tietotekniikan tarkoituksenmukainen hyödyntäminen. ”Toimivalla reseptillä” tuloksena syntyy tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä uusia ja luovia opetuskäytäntöjä, yhteistyömuotoja oppilaitosten sekä tutkimusyhteisön välille ja oppilaitosten sekä tutkimuslaitosten jaettuun asiantuntijuuteen perustuvaa toimintakulttuuria.

Ilmastonmuutoksen perusasioista on hyvin tuotettua videomateriaalia. Olemme testanneet kanadalaisen Pacific Institute of Climate Solutionsin YouTube-videoiden tekstittämistä. Opettajilta saatu palaute on myönteistä, ja yhteistyö PICS:n kanssa on käynnistynyt. Ensimmäisenä olemme tekstittäneet ilmastomalleja käsittelevän videon. Lisäksi lyhyitä tutkijahaastatteluja on taltioitu Ilmasto-oppaan YouTube-kanavalle.

Lokakuun alussa järjestimme opettajien työpajan Ilmatieteen laitoksella. Koulutustilaisuuden tarkoituksena oli syventää opettajien osaamista ilmastosta sekä kehitellä ja arvioida erilaisten säähän, ilmastoon ja ilmastonmuutokseen liittyvien oppimateriaalien ja oppimiskäytäntöjen soveltuvuutta käytännön opetustyöhön. Joukolla kehittelimme tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä keinoja lisätä tutkimusyhteisön ja opetusmaailman yhteistyötä. Aamupäivä koostui erilaisista Ilmatieteen laitoksen ja Helsingin yliopiston tutkijoiden pitämistä esityksistä. Iltapäivällä vuorossa oli työpajatyöskentelyä kolmessa eri ryhmässä.

Lokakuun puolivälissä osallistuimme kouluttajana Otavan Opistolla Mikkelissä Kestävän kehityksen ja kulutuksen pedagogia” -tapahtumaan, jossa keskeisinä teemoina olivat kestävä elämäntapa ja ilmastonmuutos sekä tieto- ja viestintätekniikan avulla opiskelu. Joulukuussa esittelimme hanketta myös Opetushallituksessa.

Tällä hetkellä hankkeessa on tekeillä Älypää-ilmastovisa, lukiotason opetusmateriaaleja SMART Notebook -älytauluille, lisää videotekstityksiä ja muuta oppimateriaalia. Olemme esimerkiksi tehneet Juba Tuomolan kanssa sopimuksen ilmastonmuutosaiheisten Viivi ja Wagner -sarjakuvien hankkimisesta.

Tuluvat-hanke, Ilmatieteen laitos ja Ilmasto-opas.fi-sivusto järjestävät yhteistyössä suorana lähetettäviä verkkoluentoja, webinaareja, netin kautta. Ensimmäisessä webinaarissa 5.10.2012 erikoistutkija Kirsti Jylhä luennoi Suomen ilmastonmuutosskenaarioista. Toisessa webinaarissa 8.11. tutkija Hannele Korhonen kertoi ilmastonmuokkauksesta. Kysymyksiä otettiin vastaan ennen lähetystä ja sen aikana. Uuden ja vaikeahkon aiheen luento keräsi myönteistä palautetta selkeydestä. Erään lähetystä seuranneen opiskelijan viesti oli seuraava: ”Haluaisin vielä antaa positiiviset kommentit web-luennosta, joka oli jokaisen minuutin arvoinen! Puhuja esitti asiat selkeästi ja johdonmukaisesti, mistä tietysti aiheen lisäksi tykkäsin tosi paljon (tuli taas sellainen ’ah, yliopisto’ -hetki).”

Tänä keväänä järjestetään vielä seuraavat kaksi webinaaria:

Vaarallisia sääilmiöitä Suomessa
Vuorovaikutteinen verkkoluento ti 7.5. klo 10–10.45
Meteorologi Pauli Jokinen, Ilmatieteen laitos

Luennossa käydään läpi joitakin Suomessa esiintyviä vaarallisia sääilmiöitä, jotka voivat saada aikaan suuriakin aineellisia vahinkoja. Lisäksi tarkastellaan, kuinka merkittäviä Suomen vaaralliset sääilmiöt ovat verrattuna muualla maailmassa esiintyviin ilmiöihin.

Rekisteröidy luennolle viimeistään ma 29.4. lähettämällä viesti osoitteeseen JuhaA.Karhu (at) fmi.fi. Kirjoita rekisteröitymisviestin otsikkoon: ”Vaarallisia sääilmiöitä”. Kirjoita itse viestiin nimesi. Jos luentoa seuraa suurempi ryhmä esim. lukion opiskelijoita, kirjoita viestiin myös tieto siitä. Saat paluupostissa ohjeet ja tunnukset luennoille osallistumista varten. Verkkoluennon seuraaminen edellyttää, että tietokoneeseen on asennettu uusimmat Java-päivitykset.

Sääennusteen synty – tapaus tapaninpäivän myrsky vuonna 2011
Vuorovaikutteinen verkkoluento ti 14.5. klo 10–10.45
Meteorologi Eerik Saarikalle, Ilmatieteen laitos

Luennossa esitellään sääennusteen synty, aina havainnoista ja säämalleista säätiedotuksiin ja varoituksiin saakka. Myös vuoden 2011 tapaninpäivän myrskyn ennustaminen ja myrskyn kehittyminen käydään läpi.

Rekisteröidy luennolle viimeistään ma 6.5. lähettämällä yhteystietosi osoitteeseen JuhaA.Karhu (at) fmi.fi. Kirjoita rekisteröitymisviestin otsikkoon: ”Sääennusteen synty”. Kirjoita itse viestiin nimesi. Jos luentoa seuraa suurempi ryhmä esim. lukion opiskelijoita, kirjoita viestiin myös tieto siitä. Saat paluupostissa ohjeet ja tunnukset luennoille osallistumista varten. Verkkoluennon seuraaminen edellyttää, että tietokoneeseen on asennettu uusimmat Java-päivitykset.

Webinaarit tullaan taltioimaan Ilmasto-opas.fi-sivustolle, jossa ne ovat nähtävissä viimeistään syksyllä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: