Ilmatieteen laitos on testannut menetelmiä valvoa laivojen päästörajoituksia

[Ilmatieteen laitoksen tiedote:]

Ilmatieteen laitos on mukana SNOOP- ja BSR InnoShip -hankkeissa, joissa tutkitaan laivapäästöjen vaikutusta ilmanlaatuun, ihmisiin ja ympäristöön.


Kuva: Heikki Lihavainen, Ilmatieteen laitos.

Hankkeissa testataan myös menetelmiä, joilla voidaan valvoa, että laivat käyttävät rikkipitoisuudeltaan hyväksyttäviä polttoaineita.

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO hyväksyi vuonna 2008 uudet rajat laivojen polttoaineen rikkipitoisuudelle. Asia lisättiin merten pilaantumisen ehkäisemistä koskevaan MARPOL 73/78 –yleissopimukseen (International Convention for the Prevention of Pollution from Ships).

Uusitussa EU:n rikkidirektiivissä on tiukennuksia meripolttoaineiden sisältämään rikkimäärään. Korkein sallittu meripolttoaineiden rikkipitoisuus laskee nykyisestä 1,0 prosentista 0,1 prosenttiin Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin alueilla. Tiukennukset astuvat voimaan vuoden 2015 alusta lähtien.

Rajoitusten noudattamista voidaan valvoa lentokone- ja helikopterimittauksilla

Ilmatieteen laitos on mitannut laivojen pakokaasupäästöjä ja samalla testannut menetelmiä, joilla direktiiviä voidaan valvoa maalta ja ilmasta käsin. Testatussa menetelmässä ilmakehästä mitatusta hiilidioksidin ja rikkidioksidin suhteesta voidaan määrittää laivan käyttämän polttoaineen rikkipitoisuus.

Ilmatieteen laitos on määrittänyt laivojen savukaasujen suhteita tekemällä mittauksia maalta käsin laivaväylän varrella. Mittauksia on tehty myös suoraan laivan jättämästä savuvanasta lentokoneella, johon on asennettu mittauskalustoa. Tähän mennessä mittauksia on tehty pienellä yksimoottorisella Cessna-pienkoneella ja helikopterilla. Mittauskalustoa on lennätetty pääasiallisesti Helsingin edustalta, mutta tutkimusta on tehty myös vilkkaasti liikennöidyllä Helsingin ja Tallinnan välisellä väylällä. Lentoja on tehty myös Rauman ja Turun edustalla.

Seuraava askel on lennättää raskaampaa mittauskalustoa Aalto-yliopiston kaksimoottorisella SkyVan-lentokoneella. Lentokone varustetaan monipuolisella mittauslaitteistolla, jolla tutkitaan myös laivojen pienhiukkaspäästöjä. Näin saadaan lisätietoa meridieseleistä tulevien polttoperäisten hiukkasten koostumuksesta. Tähän mennessä saadut tulokset osoittavat, että menetelmä toimii hyvin, ja koealueilla mitatut alukset noudattivat rikkirajoituksia.

Lisätietoja:

Tutkimuksen organisointi ja laivapäästöt:
Jukka-Pekka Jalkanen, puh. 029 539 5458 , jukka-pekka.jalkanen@fmi.fi
Lentokonemittaukset:
Heikki Lihavainen, puh. 029 539 5492, heikki.lihavainen@fmi.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: